• Hoe helpt data analytics onze klanten bij het nemen van beslissingen?

    Hoe helpt data analytics onze klanten bij het nemen van beslissingen?

    Blog door Hanno van der Zwan en Sander van der Wielen, Associates bij A.T. Kearney

“Begin een gesprek over data analytics en er wordt al snel met termen als big data, machine learning, predictive analytics en real-time analytics gestrooid. Uiteraard zijn dit onderwerpen waar wij als kantoor volop mee bezig zijn. De uitdaging voor ons als consultants bij A.T. Kearney is om een stap dieper te gaan dan de buzzwords: wat betekent en kan deze technologie echt? En nog belangrijk: hoe gaat dit onze klanten tot aan CEO niveau helpen om nog sneller en beter keuzes te maken?

Als strategie consultants staan wij niet alleen voor deze uitdaging. Samen met ons wereldwijde specialistische Analytics team identificeren wij de mogelijkheden op data analytics gebied en werken wij samen aan concrete, toepasbare oplossingen voor onze klanten. Onze Analytics specialisten nemen hierbij de rol in van data-scientist (programmeur, IT-expert), wij als strategie consultants vertalen deze technische expertise naar concrete kansen en bedreigingen voor onze klant. Onderstaand twee concrete project voorbeelden

1.    Predictive analytics
Een van onze klanten wilde nieuwe consumentengroepen aantrekken om de omzet te verbeteren. Daarom hebben wij als deel van de oplossing een machine learning model gebouwd dat kan inschatten hoe groot de kans is dat iemand klant wordt op basis van historische klant-informatie. Daarnaast maakte deze analyse inzichtelijk welke middelen wel en niet bijdroegen aan het verwerven van nieuwe klanten. Deze inzichten uit grote hoeveelheden data hebben wij vertaald naar concrete verbeteracties voor klantwerving.

2.    Real time analytics
Een wereldwijd opererende klant wilde meer inzicht krijgen in de gegenereerde omzetgrootte. Dit inzicht wilden zij hebben voor nieuwe, bestaande en vertrekkende klanten, waarbij allerlei verschillende doorsnijdingen mogelijk moesten zijn. Wij hebben de klant geholpen met het ontwerpen en bouwen van een dynamisch dashboard, waarmee zij middels muisklikken de gewenste informatie tevoorschijn konden halen gebaseerd op real-time data. De klant is nu in staat om direct te zien hoe ‘goed’ hun nieuwe klanten zijn en welke abonnementen de meeste extra omzet opbrengen. Direct impact dus!

Het data analytics landschap ontwikkelt zich snel. Als consultants dragen wij bij aan de vertaling van al deze ontwikkelingen naar concrete business opportunities. Een taak waar wij de afgelopen 3 jaar heel veel energie uit hebben gehaald, en hopelijk nog vele jaren mee bezig blijven!


Over de schrijvers
Sander van der Wielen (Associate) en Hanno van der Zwan (Associate) werken ca. 3 jaar bij A.T. Kearney. Sander heeft Supply Chain Management gestudeerd in Rotterdam, Hanno Quantitative Finance in Amsterdam.


 


Wil jij niet alleen lezen over A.T. Kearney, maar ook echt ervaren hoe het is om bij ons te werken? Schrijf je dan in voor de A.T. Kearney Strategy Challenge 2018

Je maakt kennis met A.T. Kearney, onze visie en de werkzaamheden waar jij als strategy consultant mee te maken kunt krijgen. Samen met de andere deelnemers dompelen we jou onder in de sfeer van ons bedrijf tijdens de case, lunches, diners en spetterende avondprogramma’s.

Schrijf je nu in!

Contactpersoon

A.T. Kearney Recruitment Team

E-mail: recruitment.amsterdam@atkearney.com